Over ons

Ergopoint werd in 2017 opgericht door Roger van der Aa om het welzijn van werknemers op kantoor en thuis te verbeteren. Wij vinden dat elke medewerker recht heeft op een zo vitaal mogelijke werkplek en werkomgeving!

Meer informatie

Onze openingstijden

  • Maandag08:30 - 18:00
  • Dinsdag08:30 - 18:00
  • Woensdag08:30 - 18:00
  • Donderdag08:30 - 18:00
  • Vrijdag08:30 - 18:00
  • ZaterdagGesloten
  • ZondagGesloten

Ergonomie wordt vaak alleen geassocieerd met kantooromgevingen. Naarmate we steeds meer op afstand werken, wordt het belang van een goede ergonomische werkplek bij het thuiswerken steeds duidelijker.

Op het hoogtepunt van deze aanhoudende coronavirus pandemie kregen vele duizenden werknemers in het hele land regelingen voor thuiswerk aangeboden, en het advies van de regering was om waar mogelijk op afstand te werken.

Ondanks de uitdagingen worden nu de voordelen van telewerken en flexibel werken bewezen. Enquêtes tonen aan dat veel werknemers nu willen dat thuiswerken na de pandemie wordt voortgezet. Uit onderzoek bleek dat 91% van de werknemers in het land ‘ten minste een deel van de tijd’ thuis wil werken.

Deze trend onderstreept het belang van ergonomie, met name het thuiswerken op afstand.

Niet voorovergebogen over uw laptop

Het is gemakkelijk om in het weekend een paar uur op uw laptop te werken, maar als u dit meer dan 40 uur per week doet, kan dit leiden tot rug-, schouder- en nekbelasting. Gebruik indien mogelijk een externe monitor of laptopstandaard (met een extern toetsenbord en muis) om uw scherm te ondersteunen. Als u naar het scherm kijkt, moet uw ooglijn zich ter hoogte van de adresbalk van uw webbrowser bevinden.

  • Houd uw scherm vlak voor uw ogen om te voorkomen dat u uw nek kantelt of rekt.
  • Plaats uw toetsenbord of laptop dichter bij u om schouderbelasting te voorkomen.
  • Investeer in een comfortabele stoel.
  • Zorg ervoor dat uw bureau precies de juiste hoogte voor u heeft.
  • Gebruik een antireflectieschermbeschermer om uw ogen te beschermen en vermoeide ogen te voorkomen.
  • Schik uw benodigdheden zo dat alles op armlengte is (waardoor u verzekerd bent van bewegingsbesparing).

 

Ergonomische werkplek thuis
Ergonomische werkplek thuis inrichten. Ergopoint helpt en adviseert!

Werk wel op een geschikte hoogte
Zoek een werkhoogte zodat uw ellebogen van nature gelijk vallen met uw tafel-/bureauhoogte. Dit bevordert een betere uitlijning van de pols.

Gebruik indien mogelijk een bureaustoel
Een verstelbare bureaustoel kent vele voordelen. Je zult hierdoor veel meer in beweging zijn waardoor je minder rug en nekklachten zult krijgen.

Pas uw bureaustoel zodanig aan
Als u niet over een bureaustoel beschikt, zijn er enkele huishoudelijke artikelen die u kunt gebruiken om u aan te passen. Als u een stevig kussen of een strak opgevouwen handdoek onder uw billen legt, gaan uw heupen omhoog en wordt uw ruggengraat sterker, waardoor zitten comfortabeler wordt.

Laat uw voeten niet bungelen
Plaats uw voeten op een paar boeken of dozen onder uw bureau, zodat uw dijen bijna evenwijdig aan de vloer zijn en uw heupen iets hoger dan uw knieën. Dit vermindert de belasting van uw lumbale wervelkolom.

Verander je bank niet in een werkplek
Hoe verleidelijk het ook is, de bank is niet de ideale plek om de hele dag achter je computer te werken. Hoewel het comfortabel kan zijn, kan het hebben van uw benen of uw hele lichaam in een verticale positie leiden tot gevoelloosheid en ongemak van de spieren.

Pas een ruimte aan die bij je past
Probeer een werkplek in te richten dat je helemaal naar je eigen hand kunt zetten. Als u een werkplek deelt, betekent dit dat u elke keer dat u gaat zitten de hoogte, stoel en meubels van uw computer moet aanpassen. Vaak kunt u ervoor kiezen om het aanpassen van de werkplek helemaal over te slaan. Als u de enige persoon bent die de ruimte gebruikt, zal aanpassen de tijd en het ongemak van het zitten op een plek dat niet bij u past verminderen.

Sla de lunch niet over en zorg dat je gehydrateerd blijft
Het is gemakkelijk om de hele dag door te snacken in plaats van te eten zoals je op kantoor deed. Een maaltijd bereiden en gehydrateerd blijven, geeft je de mogelijkheid om op te staan, rond te lopen en je ogen te laten rusten van het computerscherm.

Zorg dat je opstaat en rondloopt
Het doel is om overdag zoveel mogelijk stappen te zetten, ook als je thuis bent in plaats van op kantoor.

× Hoe kan ik je helpen?