Over ons

Ergopoint werd in 2017 opgericht door Roger van der Aa om het welzijn van werknemers op kantoor en thuis te verbeteren. Wij vinden dat elke medewerker recht heeft op een zo vitaal mogelijke werkplek en werkomgeving!

Meer informatie

Onze openingstijden

  • Maandag08:30 - 18:00
  • Dinsdag08:30 - 18:00
  • Woensdag08:30 - 18:00
  • Donderdag08:30 - 18:00
  • Vrijdag08:30 - 18:00
  • ZaterdagGesloten
  • ZondagGesloten

Het voldoende ergonomisch inrichten van een werkplek kan een aanzienlijk effect hebben op hoe werknemers presteren in hun werk. Het uitvoeren van ergonomische principes bij de inrichting vermindert risico’s, helpt ongevallen te voorkomen en houdt de werknemers gezond. Ergopoint helpt, ondersteunt en adviseert het inrichten van werkplekken, zowel op kantoor als thuis.

Op deze pagina kijken we naar de ergonomische factoren en hoe deze van toepassing zijn op de werkomgeving. We identificeren de soorten factoren die op veel werkplekken worden aangetroffen en wat bedrijven kunnen doen om ervoor te zorgen dat ze geen negatief effect hebben op het vermogen van mensen om te werken.

Toetsenbord, muis, telefoon en headset

Nu je in een hoek van 90 graden zit, moeten je ellebogen op je armleuning kunnen rusten en je armen op je bureau. Plaats je toetsenbord op de afstand die voor jou natuurlijk aanvoelt met deze rechte zithouding. Hetzelfde geldt voor je muis. Als je na een lange dag werken last krijgt van je onderarmen, ga dan op zoek naar een ergonomische muis of toetsenbord.

Als je veel aan de telefoon bent, is een headset misschien een goed idee. Zo voorkom je dat je je hoofd buigt om je telefoon te vergrendelen zodat je twee handen vrij hebt. Met een headset kunt u ook typen terwijl u telefoneert, wat ook de productiviteit verhoogt!

De ergonomische werkplek:

Om als ergonomisch te worden beschouwd, moet een werkplek (en de taken die ermee gepaard gaan) worden ontworpen om rekening te houden met de fysieke en mentale beperkingen en sterke punten van de persoon die het doet. Dit omvat zaken als:

  • Wat de rol inhoudt (werkzaamheden)
  • De werklast
  • Hoe apparatuur is ontworpen (grootte, vorm, geschiktheid voor taken etc.)
  • De werkomgeving (temperatuur, vochtigheid, verlichting, geluid, trillingen etc.)
  • Hoe informatie wordt gebruikt en ontsloten

Waarom ergonomische factoren belangrijk zijn op de werkplaats

Door rekening te houden met de bovenstaande factoren, kan een organisatie een heel eind bijdragen aan de bescherming van haar personeel tegen werkgerelateerd letsel of een slechte gezondheid. Tegelijkertijd kan het implementeren van ergonomische principes ook de prestaties en productiviteit van een bedrijf in het algemeen verbeteren.

Ondermaatse ergonomie op de werkplek kan gepaard gaan met hoge kosten en veel ziekteverzuim. Werknemers wiens banen niet zijn ontworpen met ergonomische factoren in het achterhoofd, zijn kwetsbaarder voor een reeks gezondheidsklachten, waaronder verschillende aandoeningen.

Werkplek ergonomisch inrichten
Werkplek ergonomisch inrichten

Ongeschikte verlichting op je werkplek

In kantoren moet worden nagedacht over de invloed van verlichting op de taken die werknemers uitvoeren, of het nu gaat om het gebruik van een computer, het lezen van papieren documenten en enzovoort.

Verschillende soorten werk vereist verschillende lichtniveaus. Ongeschikte verlichting kan de prestaties en productiviteit belemmeren en zelfs schadelijk zijn voor de gezondheid van mensen (vooral het gezichtsvermogen). Kamerverlichting kan ongeschikt zijn als het licht te zwak is om comfortabel te kunnen lezen, of als het wordt gereflecteerd door monitoren en beeldschermen die verblinding veroorzaakt.

Ongeschikte kamertemperatuur

Als een kantoor te koud of te warm is, kunnen werknemers zich ongemakkelijk voelen, waardoor ze ontevreden kunnen worden over hun werk en/of de organisatie, en vaker vatbaarder zijn voor ziekte en stress.

Aangezien veel kantoorgebouwen de kamertemperatuur regelen vanaf een centrale thermostaat waartoe individuele werknemers geen toegang hebben, moet dit volledig in overweging worden genomen als onderdeel van elke ergonomische beoordeling bij het inrichten van een ergonomische werkplek.

De juiste stoel kan je helpen om rechtop te zitten. Koop een stoel met armleuningen die in hoogte verstelbaar zijn, zodat je ervoor kunt zorgen dat je armen in een hoek van 90 graden staan. Als uw voeten tijdens het zitten de grond niet raken, moet u er iets onder plaatsen zodat u goed kunt zitten. U kunt hiervoor een speciale voetensteun gebruiken of gewoon een stapel printpapier.

Het juiste bureau is net zo belangrijk als de juiste stoel. De meeste bureaus zijn niet in hoogte verstelbaar. Ze zijn gemaakt voor de gemiddelde persoon met een gemiddelde lengte. Het probleem is echter dat er niet echt een gemiddelde persoon is. Mannen zijn waarschijnlijk iets langer dan vrouwen, dus hoe bepaal je de juiste bureauhoogte?

Als u uw stoel opstelt volgens de vorige stap, moet u uw benen in een hoek van 90 graden kunnen hebben. Je bureau staat dus op de juiste hoogte als je armen ook in een hoek van 90 graden zijn gebogen. Als dit niet het geval is, moet je de hoogte van je bureau aanpassen. Als je geen verstelbaar bureau hebt, kun je gelijke pakken bierviltjes of papier gebruiken. Als je bureau te hoog is, kun je bijvoorbeeld delen van je bureaupoten afzagen. De beste oplossing is echter het kopen van een verstelbaar bureau. Hierdoor kunnen andere leden van uw gezin het bureau ook goed gebruiken! Je hoeft niet per se een zit-sta bureau combinatie te kopen. Een bureau dat alleen in zithouding verstelbaar is, is al een grote stap voorwaarts! Wij van Ergopoint helpen en ondersteunen werknemers en werkgevers bij het inrichten van werkplekken.

× Hoe kan ik je helpen?